Thursday, November 13, 2008

Kesian bini aku...

Kedong aku tgh free tok... aku nak berkongsi sikit ngan kawan2 perihal berpantang selepas bersalin tok. Alahaiii...ingatkan senang jak tapi rupa2nya...nauzubillah susah. Aku nak cerita dalam esei pun susah juak so aku ceritakan dalam bentuk jadual harian jak k.

bangun pagi2...layan baby dolok. Baby tok bila dah bangun...sure nak 'ngulat' (nyusu lah ya..). Dah siap menyusukan baby...baruk boleh gi sarapan. Sarapan pun bukan nya boleh makan hentam sukati jak...semuanya bersekat. minum aek teh pun sik boleh...banyak angin kata orang tua2. Aduuhhhh...penin palak!

Lepas sarapan...ada menu istimewa. Jeng..jeng...jeng... AIR IRUP! Aek tok gunanya utk kesihatan dalaman ibu2 lps bersalin. Ramuannya? Ntah...aku pun sik pasti tapi rasa2nya ada campur sirih and beberapa jenis rempah2 & herba la. Mun aku yang disuruh minum aek tok...mesti aku sik sanggup. dari baunya ajak ku dah tauk aek tok nang pait. Tapi aku salute bini aku sebab mampu juak nya nak ngabis aek irupnya tok. Syabas Sayang! Chiayo! Chiayo!..hehehe

Pagi2 juak...rempuan lepas bersalin tok ada menu tersendiri. Pernah tauk sik Telur Ayam Kampung? Ayam kampung k...bukan ayam bandar... Haa..tok la salah satu menu istimewa sidaknya. Telur Ayam Kampung campur Madu Asli. part tok...mun suruh aku makan...Insya Allah sikda masalah. Bini aku? Hehehe...part tok la yang nya paling sik boleh nak terima. Sikpa...sabar.

Masa mandik pun sik boleh juak nak mandik gya-gya ajak. Biasanya orang tua ada sediakan aek mandian. Daun2 khas direbus untuk dijadikan aek mandian.

Lepas mandik...kenak berbungkus bertapal apa indah gik. Ish...nang banyak kerja la. Ya belum masuk part bertungku gik. Tapi...mun ikut benar2 segala pantang larang tok...Insya Allah bila dah tua kelak sikda masalah gilak. Mun sik...badan jadi mudah letih dan sik bermaya. Silap2 gaya...boleh gila meroyan...Nauzubillah.

Emm..ku ras...kelak jak kita smbg gik pasal tok k. Tulis pjg2...takut kitak orang lejuk juak...ok...See ya! Adios! Chalo Betey

No comments: