Monday, November 03, 2008

Penyakit kuning pada bayi

Salam,
kedong aku tok tek baruk jak dapat baby baru...aku teringin nak berkongsi sedikit pengalaman aku menangani penyakit yang biasa ada pada bayi yang baruk lahir.

Kitak orang pun mesti biasa dengar tengtang PENYAKIT KUNING kan? PENYAKIT KUNING...ulang suara...PENYAKIT KUNING.

Aku pun sik brapa clear gilak apa after effect penyakit tok tapi kepada ibubapa baru, mun bayi kitak orang ada tanda penyakit tok...bersedialah untuk berulang alik ke Poliklinik berdekatan. Selagi doktor belum puas hati...maka selagi ya lah kitak orang akan perlu menghantar bayi kitak orang ke poliklinik untuk pemeriksaan lanjut.

Ada ubat kah? emm...off course ada ubat. Setakat yang aku tauk...traditionally orang akan jemur bayi dibah sinaran matahari pagi. masa yang sesuai ialah around 8-9 am. TAPI...please make sure sebelum menjemur bayi, kitak orang mesti tutup mata baby k. Jangan biar mata baby terdedah direct to sunlight. tempoh masa nak njemur pun agak2 la juak. lebih kurang 5 - 10 minit gya setiap hari. Jangan sampei berjam2...kelak hitam legam jadi anak kelak hehehe...

Selain menjemur. cara lain ialah dengan mandikan baby dengan air yang dimasak dengan daun belimbing. Air kelapa mudak pun bagus juak k ngubat penyakit kuning tok. Cara nya campurkan air kelapa kedalam air mandian baby... Sekian.

No comments: