Monday, November 17, 2008

Kesian bini aku...pt.1

Kesian bini aku...kesian...

Hmmm. jom kita nyambong gik cerita pasal rempuan berpantang tok. dalam siri pertama aku dah explain serba sedikit tentang ubat2an yang perlu diambik oleh sidak tok. Jadi, dalam siri tok...aku nak cerita pasal makanan gik.
Aku sebenarnya kureng berpuas hati juak ngan menu sajian untuk sidak yang berpantang tok. Kadang2 ku tanggar dah macam melampau gilak. Patutkah kita nggak ngidang nasik putih ngan ikan pusuk jak2? Ish...sapa lah yang nak tahan mun hari2 diberik ikan pusuk. Syukur juak la aku bila mak mertua aku ada lah juak ngidang menu berlainan untuk bini aku. Selain menu utama ikan pusuk goreng halia...kadang2 bini aku dihidang dengan sup ayam. Kadang2 dapat Sup tulang (bagus untuk tambah susu badan). Masa2 lain...ku anggar bini ku makan ayam masak Kachiangma (betul kah spelling aku tok?). Tapi selalunya...bini aku layan benda2 tok dengan nasi bubur la. Nasi bubur tok pun bagus juak untuk breastfeeding (untuk baby ok...bukan untuk daddy! hahaha)

Yang herannya...sidak berpantang tok nang kurang la makan sayur2an. Bila ku tanyak kenak sik makan sayur...selalunya jawapan yang diberik ialah...'berangin'. Maknanya...mun makan sayur...badan jadi masuk angin. Ish...mun macam ya...kurang la sumber vitamin? Apa boleh buat...layan jak laaaa.

Oleh kerana sik puas hati, aku google la makanan2 lepas bersalin tok. Akhirnya aku dapat tauk...only certain sayur jak sik boleh. Cthnya: Labu, Kobis, Timun etc. Mun sayur2 berdaun hijau...memang la digalakkan. Tapi bila ku padah ngan biniku...nya tetap strict dengan diet sayurnya. Apa boleh buat...bukan aku yang nak makan pun hehehe.

Ikan pun sebenarnya bagus juak utk orang lepas bersalin tok. Ikan kembung sik boleh tapi ikan 'Uji Rashid' (yang mata besar ya bah...) ya boleh. Ikan Merah, Tenggiri, 'Pelayaq' pun boleh. Mun ada ikan haruan...lagik la bagus sebab ikan haruan tok dipercayai boleh menyembuhkan luka dalaman.

Dari segi minuman, bini aku kinek tok sik minum air teh. Sidak madah 'berangin'. Kesian angin...mala jak kenak salah hehehe...

Ok la...mataku dah ngantok. Esok kenak gi invigilate gik pagi2. Uish...tapi, esok aku dah last invigilate. Lusak boleh la ku konsentret marking! lebih cepat aku habis...lagi cepat la boleh rileks... ok. Salam...Chalo Betey...

No comments: